E-commerce – obsługa prawna sklepów internetowych

E-commerce w Polsce dopiero nabiera tempa. 77% Polaków korzysta z internetu. 62% populacji online robi zakupy w sieci.”

I jak dalej wynika z raportu interaktywnie.com E-commerce 2020, te 62% populacji online robiąc zakupy w sieci „wydaje średnio 651,50 euro rocznie.”

Nie ma wątpliwości co do tego, że rynek e-commerce w Polsce będzie rósł. W powołanym powyżej raporcie wskazano, że „Wartość polskiego rynku handlu w sieci już w 2020 roku skoczy z 50 mld wydanych w 2019 roku do nawet 70 mld.” Mając na względzie aktualną sytuację związaną z wprowadzonym stanem epidemii w związku z koronawirlsem, rozwój ten drastycznie przyśpieszy. 

Na sukces sprzedaży online z całą pewnością wpływa dobrze zaprojektowany sklep internetowy z przyjaznym i intuicyjnym procesem sprzedażowym. Zarówno sam sklep internetowy jak i proces zakupowy musza być powiązane z samą marką, w tym przede wszystkim branżą, w której działa marka i spójne z jej charakterem.

Nadal online najczęściej dokonują zakupów osoby poniżej 50 roku życia, z wyższym wykształceniem i dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego.

Część osób pozostaje zniechęcona do zakupów online z uwagi na obawę przed doborem złego rozmiaru lub o jakość kupowanych produktów, która w opinii klientów może różnić się od tej pokazanej na zdjęciach lub opisie produktu.

Biorąc pod uwagę zarówno zachowania klientów jak również wymogi prawne, oprócz dobrze zaprojektowanego sklepu konieczne jest również przygotowanie dokumentacji, w tym przede wszystkim regulaminu sklepu i polityki prywatności.

Przy tworzeniu regulaminu nie można zapomnieć o klauzulach niedozwolonych. Kluczowe jest także prawidłowe ustalenie warunków reklamacji i odstąpienia od umowy (zwrotów).

E-commerce

Konieczne jest także prawidłowe zredagowanie opisu produktów oraz zamieszczenie wszystkich niezbędnych z prawnego punktu widzenia checbox’ów, w tym tych dotyczących zapoznania się z regulaminem czy praw do odstąpienia od umowy.

Ponadto, w zależności od funkcjonalności, które dostępne są w sklepie należy przygotować dodatkowe dokumenty lub checkbox’y. jak np. ten dotyczący zapisu do newsletter’ów.

Przejrzystość wszystkich dokumentów oraz zgód na stronie sklepu buduje zaufanie klientów do sklepu.

W powołanym powyżej raporcie interaktywnie.com, podkreśla się, że „szczególnie wrażliwa jest ciągle – jak wynika raportu „Global e-commerce Logistics Market 2018” – kwestia tzw. ostatniej mili, czyli wszystkich zagadnień związanych z realizacją zamówień i polityką zwrotów.

Podmiotom działającym na rynku e-commerce oferujemy:

  • audyt aktualnego procesu zakupowego, w tym opisu towarów, checkbox’ów, regulaminu,

 

  • przygotowanie regulaminu sklepu internetowego,

 

  • przygotowanie projektów oświadczeń o odstąpieniu od umowy,

 

  • przygotowanie oświadczenia dotyczącego reklamacji,

 

  • przygotowanie polityki prywatności,

 

  • przygotowanie checkbox’ów dotyczących danych osobowych, prawa odstąpienia od umowy, zgody na otrzymywanie newsletter’a,

 

  • opracowanie polityki reklamacyjnej,

 

  • stałą obsługę prawną w zakresie monitorowania koniecznych do wprowadzenia zmian w procesie zakupowym, regulaminie, checkbox’ach, danych osobowych oraz w rozpatrywania reklamacji, zwrotów. 
E-commerce

phoneico

 

 

Zdjęcia 1:  Charles Deluvio z Unsplash
Zdjęcie 2:  Alexander Andrews z Unsplash